גרטרוד ג'קיל הייתה האישה הראשונה שהייתה לה גינה בעיצובה. היא גם הייתה אלופה לנשים בגננות, והפכה לאישה הראשונה שזכתה במדליית הכסף של החברה המלכותית לגננות בשנת 1904. למרות שכיום היא מוכרת בדרך כלל כמומחית לגנים, מורשתה נשכחה. גרטרוד ג'קיל נולדה למשפחה מיוחסת בשנת 1843 וגדלה עם עניין רב בספרות ובגינון. אביה, ג'יימס סטנייר, היה חקלאי אולר משגשג שניסה להרחיק את בתו מאור הזרקורים בשל מגדרה. כשהיא התאהבה בגנן אחר בשם ג'ון הארי אינס, הם נאלצו לשמור על מערכת היחסים שלהם בסוד בשל מעמדו כבעלה של בן דודה. מכתבי האהבה שלהם התגלו על ידי אשתו של ג'ון ולגרטרוד לא הייתה ברירה אלא לעזוב את אנגליה ולטייל ברחבי אירופה במשך שש שנים. כשחזרה הביתה לאחר נסיעות לחו"ל, החלה לעצב גנים ולכתוב עליהם וכן גננות עבור מגזינים כמו The Gardeners' Chronicle ו-The English Woman's Journal. היא הפכה לאחת הדמויות המובילות בגינון הבריטי באותה תקופה, והקימה את כתב העת The Amateur Gardener עם Violet Vaudesey ב-1889 לפני שעזבה אותו זמן קצר לאחר מכן בגלל חילוקי דעות בנוגע למדיניות העריכה. החיים שלה מלאים בפרטים מרתקים שכנראה לא ידעתם עליהם.
גרטרוד ג'קיל הייתה סופרת פורייה
ג'קיל היה קורא ואספן נלהב שכתב למעלה מ-40 ספרים. היא התחילה לכתוב בגיל צעיר, והוציאה לאור "צמחי מרפא לגנים אנגליים" בגיל 24 בלבד. ספריה היו מכריעים בקריירה שלה, במיוחד האמנות העדינה של הסתפקות עצמית שבה היא מסבירה כיצד לגדל את הגינה שלך בבית. הספר היה אזל במשך שנים רבות, אך יצא לאור מחדש בשנת 2017. ג'קיל כתב גם את הספרים גינון למיליון וגינון למיליון: מדריך מאויר לגידול ירקות, פירות, פרחים ושיחים עבור הנאה ביתית. היא כתבה על כל דבר, החל מכלי גינון ועד איך גננות קשורה לפסיכולוגיה האנושית.
אהבתה לאמנות ועיצוב זרחה דרך עבודתה
אהבתה של ג'קיל לאמנות ולעיצוב זרחה דרך עבודתה. היא נודעה בזכות בחירת הצבעים שלה והשימוש שלה בצבעים חזקים ובדוגמאות עזות. היא אהבה לערבב צבעים טבעיים עם צבעים סינתטיים ויצרה צבעים חדשים על ידי כך. היא גם הייתה הראשונה להשתמש במולץ צבעוני, שכיום נעשה בו שימוש נפוץ בבריטניה עד היום. ג'קיל אהבה את הסגנון הצרפתי, אבל היא לא הסתפקה בעיצוב הסטנדרטי, אז היא התחילה להשתמש יותר בצבעים ויצרה פיוז'ן. היא השתמשה בצבעים כמו סגול, צהוב, אדום, כחול וירוק. היא גם השתמשה בדוגמאות שונות כמו פסים וצ'קים, שהיה פופולרי באותה תקופה. הגישה האמנותית שלה לעיצוב גינות הייתה מהפכנית באותה תקופה שכן גננים דבקו בדרך כלל בעיצובים מסורתיים יותר. בעיצוביה היא גם יצרה פרטיות בגינה על ידי שימוש בצבעים עזים ופסים, וזה משהו שרוב הגננים לא עשו באותה תקופה.
היה לה עניין רב במה שההמונים רצו
לג'קיל היה עניין רב במה שההמונים רוצים. היה לה חזון של מה גינה צריכה להיות ואיך היא צריכה להיות מעוצבת, אבל היא גם הייתה פתוחה לעשות כל מה שהלקוח רוצה. היא הייתה ידועה בחוש האסתטי והאינסטינקט הטבעי שלה ליצירת גנים יפים. היא הייתה פתוחה לרעיונות חדשים, אבל גם הבינה מה פופולרי באותה תקופה וגם מה ייראה טוב בתחומים מסוימים. לדוגמה, היא יצרה גנים עבור סביבות עירוניות וכן עבור סביבות כפריות. היא גם עיצבה גינות אטרקטיביות וגם תועלתניות. היא הייתה להוטה להשתמש בצמחים שמקורם באזור ולהשתמש בצמחים הנכונים למקום הנכון. כאשר עיצבה גינות, היא השתמשה לעתים קרובות בצמחים רב-שנתיים במקום בצמחים חד-שנתיים, כי הם החזיקו מעמד זמן רב יותר. היא גם תשנה את צבע הפרחים במהלך השנה.
היא יצרה את הקונספט של גני קוטג' והחזירה אותם לסטייל
בזמנו, ג'קיל יצר את הרעיון של גני קוטג' והחזיר אותם לסטייל. היא השתמשה בצמחים שמקורם באזור, בירקות ועשבי תיבול. הם גם היו מאוד צבעוניים. כשג'קיל עיצבה את הגנים, היא הקפידה לכלול מקום ישיבה, שביל ובריכה או נחל קטן. גם הגנים שלה היו קלים מאוד לתחזוקה. לפיכך, הם היו מושלמים עבור אנשים עם חיים עמוסים. היא החזירה את גני הקוטג' לסטייל ואנשים רבים החלו להשתמש בהם שוב. מאז הם נשארו פופולריים.
למרות שהייתה אישה, היא הפכה לעמית של החברה המלכותית לגננות
בזמנו, ג'קיל הייתה האישה הראשונה שהייתה לה גינה בעיצובה. זה לא היה הישג קל, אבל היא הצליחה להשיג זאת כי היא הייתה כל כך טובה במה שעשתה. אהבתה לגינון הייתה עזה והתשוקה שלה לעבודתה הייתה בלתי ניתנת להכחשה. היא אהבה את עבודתה כל כך עד שהפכה לנשיאת החברה המלכותית לגננות ב-1904, מה שהפך אותה לאישה הראשונה שזכתה לתואר עמית בחברה.
מורשתה נשכחה
מורשתה של ג'קיל נשכחה מכיוון שהיא הייתה אישה בעידן שבו נשים נתפסו בעיקר כעקרות בית. על עבודתה האפילו כמה מבני דורה הגברים שהיו גם מעצבי גינות מצוינים. עם זאת, תרומתה לגינון ולגננות הותירה השפעה עצומה על התחום והיא ממשיכה לעורר השראה בגננות כיום. אהבתה לגינון והתשוקה לעבודתה ניכרים בכתביה ומהווים תזכורת חשובה לחשיבות להיות נאמנה לעצמך ולרדוף אחרי התשוקות שלך.
מילים אחרונות
אסור לשכוח את המורשת של גרטרוד ג'קיל. היא הייתה האישה הראשונה שהייתה לה גינה בעיצובה והאישה הראשונה שהפכה לעמיתת החברה המלכותית לגננות. היא גם הייתה סופרת פורה, התעניינה מאוד במה שההמונים רוצים, ויצרה את הרעיון של קוטג' גינות. המורשת שלה נשכחה, אבל חשוב לא לשכוח את האישה הראשונה שיש לה גינה בעיצובה ואת האישה הראשונה שהפכה לעמיתת החברה המלכותית לגננות.