פרפרים לא משנים אקלים יש כאלה שכן

מם אינטרנט פופולרי הוא שהעולם המוזר והמופלא של הטבע משגשג והבעיות שיש לבני אדם הן כולן בגלל שינויי האקלים. אם תסתכל, תמצא מאות דוגמאות באינטרנט. אבל מה שנראה כהשקפה מתוקה על העולם אינו תמיד כך. הממים הללו שותפו בהרחבה ביותר מהזדמנות אחת שכן נראה שהם מטמיעים איזושהי אמת. המציאות, לעומת זאת, עמוקה הרבה יותר ממה שהתמונות הללו רומזות. פרפרים זקוקים לתנאים ספציפיים כדי לשגשג; אלה כוללים דברים כמו מקורות מזון של אבקה מפרחים, מחסה בגינות מגודלות וגדרות ואתרי קינון (גזעי עצים ישנים). אם כל אחד מהתנאים הללו אינו מתאים רק לפרפר, הוא עשוי להיאבק או אפילו לא קיים יותר במיקום זה.

שינויי אקלים ובית גידול פרפרים

פרפרים מסתמכים על שילוב ספציפי של טמפרטורה, גשמים ובית גידול זמין עבור המינים הספציפיים שלהם. למינים רבים יש דרישות ספציפיות ביותר לבית הגידול שלהם, כך שקשה לדמיין אזור שעומד בכל הדרישות הללו. חוקרים חוקרים כיצד גורמי אקלים שונים ישפיעו על התפוצה של מיני פרפרים באמצעות מודלים וניסויים. למרות שמחקרים אלו מצביעים על כך ששינויי אקלים יגרמו לשינויים בטווחים, הם לא מצאו שפרפרים ייכחדו עקב שינויי אקלים. חשוב לציין שמחקרים אלו התמקדו בעיקר במינים ממוזגים, המושפעים פחות משינויי אקלים מאשר מינים טרופיים. מינים טרופיים רגישים ביותר לטמפרטורה, כך שהם עשויים שלא להיות מסוגלים לשרוד באזורים עם עלייה קלה בטמפרטורה.

שינויי האקלים משנים את דפוסי נדידת הפרפרים

פרפר המונרך נודד מקנדה ומארצות הברית לדרום מקסיקו. דפוס הגירה זה מלווה במשך עשרות שנים על ידי מדענים שעוקבים אחר מספרם והתנהגותם של פרפרי המלוכה. מחקר שנערך לאחרונה הראה כי דפוסי הנדידה של פרפרים אלו השתנו באופן משמעותי מאז 1990. חוקרים אלו חזו כי דפוסי הנדידה של הפרפר ימשיכו להשתנות בשנים הקרובות ככל שהאקלים בשני האזורים יתחמם. עם זאת, נראה ששינוי האקלים שחווים פרפרים אלה אינו קשור למספרם. ככל שמספר הפרפרים גדל באופן כללי, דפוסי הנדידה שלהם השתנו גם כן. המשמעות עשויה להיות שדפוסי הנדידה של פרפרים בעתיד עשויים להיות שונים מאלה שאנו חווים כעת.

שינויי האקלים גורמים למוות של פרפרים

שינויי האקלים גרמו להפחתה במספר מיני פרפרים מסוימים שמקורם באזורים מסוימים. משמעות הדבר היא שמינים מסוימים של פרפרים מתים באזורים ספציפיים מכיוון שהאקלים באזורים אלה משתנה. פרפר הגברת המצוירת, למשל, הוא יליד אוסטרליה ושגשג באזור זה במשך שנים רבות. המין, לעומת זאת, ראה לאחרונה ירידה במספרים עקב שינויי מזג אוויר ספציפיים שהתרחשו באוסטרליה. בשנים האחרונות, אוסטרליה חוותה כמות בלתי רגילה של גשם. גשם זה גרם לעלייה בתולעים טפיליות באדמת בית הגידול של הגברת המצוירת. לאחר מכן, התולעים הדביקו והרגו רבים מהפרפרים. זוהי דוגמה אחת לאופן שבו שינויי אקלים יכולים לגרום למוות במינים מסוימים של פרפרים.

שינויי אקלים פוגעים בתהליכי גידול פרפרים

פרפרים זקוקים לתנאים מסוימים כדי להזדווג, להטיל את ביציהם ולהתפתח לפרפרים בוגרים. באזורים מסוימים, שינויי האקלים משפיעים על תהליכים אלה בכך שהם מביאים לשינויי מזג אוויר בלתי צפויים. לדוגמה, בבריטניה, מדענים הבחינו לאחרונה בירידה במספר הפרפרים עקב אביב קר ממושך. שינוי האקלים הזה גרם לכך שפרפרים רבים לא הצליחו להזדווג או להטיל את ביציהם בזמן הנכון של השנה. בתורו, זה הביא להפחתה במספר הפרפרים ששרדו עד לבגרות. אלו הן רק כמה דוגמאות לאופן שבו שינויי האקלים משפיעים על הפרפרים. מדענים מצאו ששינויי האקלים משפיעים על בתי הגידול של מינים רבים, כולל פרפרים, במגוון דרכים. חשוב לזכור שלא כל הפרפרים מושפעים לרעה משינויי האקלים, ומינים מסוימים עשויים אפילו להפיק תועלת מהשינוי הזה.

סיכום

כפי שראינו, פרפרים רגישים ביותר לבית הגידול והאקלים שלהם. אמנם זה נכון שחלה עלייה במספר הפרפרים באזורים מסוימים, אבל זה לא אומר ששינויי האקלים טובים. זה ממש הפוך. שינוי האקלים שהתרחש באזורים אלה השפיע לרעה על בית הגידול של הפרפרים, וגרם למוות ולפגיעה במינים רבים. אמנם נכון שיש הרבה יותר פרפרים באזורים האלה, אבל הם פשוט שורדים בבית גידול שאינו מתאים להישרדותם.