כיצד תרבות מים מועילה לשורשים

תרבית מים או תרבות צפה היא מערכת הידרופונית שבה מגדלים צמחים על מצופים מעל המים ללא שימוש באמצעי מדיה. הידרופוניקה מסוג זה היא הקלה ביותר לתחזוקה והפתרון היעיל ביותר במקום לגידול צמחים, עשבי תיבול וחסה בחללים קטנים. תרבות מים ידועה גם בשם הידרו-תרבות או הידרו-תרבות. זוהי דרך פשוטה לגדל צמחים ללא אדמה. השורשים תלויים באוויר מעל המים ללא מדיום ביניהם. לשורשים יש גישה לשפע של חמצן ואינם נדבקים במים בגלל אספקה מתמדת של מים מתוקים ממערכת השקיה ששומרת על הכל כל הזמן רטוב אך לא רטוב מדי.

איך עובדת תרבות המים?

בהידרופוניקה של תרבות מים, שורשי הצמחים מונחים במים. חמצן יכול להתפזר בקלות למים מהאוויר ופחמן דו חמצני יכול להתפזר מהמים לאוויר. הידרופוניקה בתרבות מים היא סוג של הידרופוניקה ללא שימוש במדיה. השורשים תלויים באוויר מעל המים ללא מדיום ביניהם. לשורשים יש גישה לשפע של חמצן ואינם סופגים מים עקב אספקה מתמדת של מים מתוקים ממערכת השקיה ששומרת על הכל כל הזמן רטוב אך לא רטוב מדי. השורשים של צמח במערך תרבות מים נוטים להירקב מרוב מים, מאור שמש ישיר או משפע יתר של CO2.

סוגי מערכת תרבות מים

דגי תרבות מים, מערכת זו מיועדת לאנשים שרוצים לגדל כמה דגים למאכל או כתחביב. גם צמחים כלולים במערכת. פסולת דגים היא הדשן לצמחים במערך זה. פרחי תרבות מים, מערכת זו מיועדת לאנשים שרוצים לגדל צמחים פורחים. גם צמחים כלולים במערכת. צמחים במערכת זו מואבקים ביד. גאות ושפל, זוהי ההגדרה הנפוצה ביותר בשימוש בהידרופוניקה המשתמשת בתרבות מים. צמחים גדלים בעציצים נטו מלאים באמצעי גידול, כגון צמר סלעים. במרווחי זמן קבועים, משאבת מים פועלת, מה שגורם למפלס המים לרדת בכל ההתקנה. המים נסוגים, ומים טריים ועשירים בחמצן זורמים למצע הגידול. תרבית מים, במערכת זו מגדלים את הצמחים ישירות במים ללא שימוש בכל מצע גידול.

היתרונות של מערכת תרבות מים

הידרופוניקת Water Culture מאפשרת לצמחים לצמוח בסביבתם הטבעית ומאפשרת צמיחה מהירה. צמחים גדלים במהירות במערכות תרבית מים, וניתן לקבל הרבה תוצרת מחלל קטן. גידול צמחים במערכות תרבית מים הוא פשוט וקל. זה לא דורש שום ידע או ניסיון מיוחד. כל אחד יכול לעשות זאת כל עוד הוא פועל לפי ההוראות ומשתמש בכלים הנכונים. ניתן לגדל כמעט כל צמח במערכות תרבית מים, כולל צמחים טרופיים שאינם מתאימים לאקלים קר. מערכות תרבית מים אינן דורשות הרבה מקום מכיוון שהן אינן משתמשות בכל אמצעי גידול או מיכלים כדי להחזיק את הצמחים. מערכות תרבית מים קלות לניקוי. אתה יכול לנקות את כל המערכת תוך דקות ספורות.

החסרונות של מערכת תרבות מים

הידרופוניקה של תרבות מים משמשת בדרך כלל לצמחים בעלי צמיחה נמוכה כגון חסה, עשבי תיבול וירקות עלים אחרים. צמחים גבוהים יותר, כמו דלעת או עגבנייה, אינם גדלים היטב במערכת תרבית מים מכיוון שהם זקוקים להרבה מקום. גידול צמחים במים יכול להיות מאתגר מכיוון שאתה צריך למנוע מהשורשים לצמוח לתוך המים שם הם יכולים להזדהם. אתה לא יכול להשתמש במים מנהרות, אגמים או מקורות אחרים לגידול צמחים מכיוון שהם עלולים להכיל חיידקים מזיקים ופתוגנים אחרים. אתה יכול להשתמש במים מבאר או בור מים, אך יש לטפל בהם כראוי. הידרופוניקה בתרבות מים לא עובדת טוב אם אתה חי באקלים קר מכיוון שלא ניתן לגדל צמחים בתוך הבית. אתה יכול להשתמש בחממה, אבל זה יקר לבנות חממה גדולה מספיק כדי לייצר הרבה תוצרת.

מה העלות לבניית מערכת תרבות מים?

זה תלוי במערכת שתבחר לבנות. מערכת תרבית מים פשוטה יכולה לעלות רק 10 ליש"ט או 15 ליש"ט, בעוד שמערכת מסובכת יותר יכולה לעלות 50 ליש"ט או יותר. עלות החומרים נמוכה מכיוון שאין מיכל או מצע גידול לקנייה. אתה יכול גם לעשות שימוש חוזר בחומרים שכבר יש לך בבית.

כיצד לבנות מערכת תרבות מים הידרופונית פשוטה?

התחל בניקוי המיכל ביסודיות לפני שתתחיל לבנות את המערכת. המיכל צריך להיות גדול מספיק כדי להכיל את כל הצמחים שאתה רוצה לגדל. לאחר מכן, מלא את המיכל במים. ודאו שאין בועות אוויר במים. השתמש במשאבת אקווריום כדי לשאוב מים מהמיכל חזרה למערכת. זה ישמור על חמצן המים וימנע מהשורשים לצמוח לתוך המים. מניחים את עציצי הרשת עם זרעים או צמחים צעירים על דפנות המיכל. ודאו שיש מספיק מרווח בין העציצים הצפים כדי שהשורשים לא יבואו במגע אחד עם השני.

סיכום

הידרופוניקה בתרבות מים היא דרך פשוטה וקלה לגדל צמחים ללא אדמה או שימוש בכל מצע גידול. השורשים תלויים באוויר מעל המים ללא מדיום ביניהם. לשורשים יש גישה לשפע של חמצן ואינם סופגים מים עקב אספקה מתמדת של מים מתוקים ממערכת השקיה ששומרת על הכל כל הזמן רטוב אך לא רטוב מדי. ישנם יתרונות רבים לגידול צמחים במערכות תרבית מים, כולל צמיחה מהירה, עלות נמוכה ופשטות. יש גם חסרונות, כמו אתגר למנוע שורשים לצמוח למים, והמערכת לא עובדת באקלים קר.