גידול שאלוט בגן ירק

גידול בצלי שאלוט בגינת ירק היא דרך מצוינת להוסיף טעם וגיוון לתוצרת הביתית שלך. קלות לגידול נורות דמויות בצל אלו, דורשות תחזוקה מועטות וניתן לקצור אותן כמעט כל השנה. שאלוט הוא לא בדיוק גידול סודי, אתה יכול למצוא אותו במשתלות מקומיות רבות או אפילו בחנויות קופסאות גדולות. אבל למה שלא תעלה את זה על ידי הוספת הפינוק הטעים הזה למדבקת הירקות הביתית שלך? עם טעמם המתון יותר, בצלי שאלוט הם תוספות טעימות לסלטים כמו גם למרקים, תבשילים ומוקפצים. הם גם נפלאים גולמיים או צלויים ומהווים תוספות נהדרות לפסטו תוצרת בית או לרטבים אחרים. מכיוון שהם מאחסנים היטב לאחר קילוף, אתה יכול לשמור אותם בהישג יד הרבה יותר ממה שאתה חושב.

מה זה שאלוט?

שאלוט הוא בן למשפחת הבצלים המכונה לעתים קרובות "בצל מתוק". כשהוא לא מקולף, הוא נראה כמו בצל ירוק גדול עם בסיס לבן בעל טעם עדין, מתוק יותר, דמוי בצל יותר מבצל צהוב. בצלצלי שאלוט ניתן להשיג בעונת הגידול ברוב הסופרמרקטים וניתן למצוא אותו גם בשווקי איכרים. פקעת שאלוט בודדת מורכבת ממספר ציפורן היוצרות מקבץ בקצה כל גזע. לכל אשכול יש קליפה מנייר שבדרך כלל מוסרים לפני השימוש בשאלוט בבישול. כאשר אתם קונים בצלצלי שאלוט בסופר או קוטפים אותם מהגינה שלכם, חשוב לוודא שהפקעות אינן רכות או מצומקות סימן שהם אוחסנו זמן רב מדי. אתה יכול גם לדעת אם הם טריים לפי הארומה שלהם. בצל שאלוט טרי צריך להיות בעל ריח חזק דמוי בצל.

התחל עם הזרעים הנכונים

הזמן הטוב ביותר להתחיל בצלי שאלוט בתוך הבית הוא בפברואר או במרץ. מניחים זרעים בעציצים מלאים באדמה שהועשרה בקומפוסט. השקו את האדמה, הניחו את העציצים במקום חמים ושטוף שמש והשאירו אותם לחים. הזרעים צריכים לנבוט תוך שלושה עד ארבעה שבועות. כאשר השתילים גדלו לגובה של כארבעה סנטימטרים, דלל אותם לצמח אחד לכל עציץ. שמור על האדמה לחה, אך אל תשקה יתר על המידה. כשמזג האוויר התחמם וכל סכנת הכפור חלפה, השתלו את בצלי השאלוט בגינת הירק שלכם. שתלו את השתילים במרחק של כשמונה סנטימטרים זה מזה בשורות. השקו אותם היטב והשאירו את האדמה סביבם לחה אך לא רטובה. כאשר צמרות הצמחים צמחו לגובה של כשישה סנטימטרים, הוסף שכבת חיפוי סביב הנורות כדי לשמור על הלחות ולהרחיק עשבים שוטים מהאדמה.

טיפים לשתילה וטיפול

בדומה לשאר חברי משפחת הבצלים, בצלצלי שאלוט זקוקים לשמש מלאה, לאדמה לחה, עשירה בחומרים אורגניים ול-pH בין 6.0 ל-7.0. האדמה צריכה להיות גם מנוקזת היטב. להגדלת תכולת האדמה האורגנית, הוסיפו לערוגת הגינה שכבה של קומפוסט או זבל מיושן לפני השתילה. שמור על האדמה סביב בצלי השאלוט לחה אך לא רטובה, במיוחד כאשר הצמחים החלו לייצר את הנורה. ברגע שהנורה מתחילה לגדול, היא זקוקה ליותר מים משאר הצמח. דשן את ערוגת השאלוט פעם בחודש בדשן מאוזן. כאשר הנורות גדלות, ספק תמיכה לצמחים על ידי התקנתם, סבכה או הנחת שכבת חיפוי מתחת לנורות כדי להרחיק אותם מהקרקע.

קציר ואחסון

כאשר הנורה מתחילה להתפתח מתחת לאדמה, הגיע הזמן לקצור את השאלוט. הדרך הטובה ביותר לקבוע מתי שאלוט מוכן לקטיף היא לחוש את הנורה. הנורה צריכה להרגיש יציבה למגע, כמו בלון עולה. לפני הקטיף, הקפד לחתוך את כל ראשי הפרחים המופיעים מעל פני האדמה. לאחר שקטפת את הנורות, הניחו להן להתרפא במקום קריר וחשוך למשך שבוע בערך. לאחר מכן, אחסן אותם במקום קריר ויבש. הנורות יישמרו מספר חודשים.

האם כדאי לגדל שאלוט בגינת הירק שלך?

עבור רוב הגננים, גידול בצלי שאלוט אינו שאלת "אם" אלא שאלת "מתי". אם אתה אוהב להוסיף טעם לאוכל שלך עם עשבי תיבול ותבלינים, גידול בצלצלי שאלוט הוא דבר לא מובן מאליו. הם מוסיפים טעם בצל טעים למנות רבות, כולל מוקפצים, תבשילים ומרקים. הזמן הטוב ביותר לשתול בצלצלי שאלוט הוא בסתיו, בדיוק בזמן שאתה קוטף את היבול האחרון שלך. בחר מקום שטוף שמש שיש בו אדמה מנוקזת היטב והוסף מעט קומפוסט לאדמה לפני השתילה. שאלוט מעדיף pH של 6.5-7.5 וטמפרטורת קרקע של 55-75 מעלות פרנהייט.

סיכום

אולי טעמם המתון והמרקם הרך יותר הם מה שהופכים את שאלוט לבחירה מצוינת עבור הגנן הביתי. תהיה הסיבה אשר תהיה, הנורה הטעימה הזו קלה לגידול, דורשת תחזוקה מועטה ומפיקה יבול טעים כמעט כל השנה. אם אתם מתכננים להוסיף את הנורות הטעימות הללו לגינה הביתית שלכם, זה הזמן להזמין את הזרעים או התחלות הצמח. ברגע שהם יוצאים לדרך, הם ימריאו ולפני שאתה יודע את זה, יהיה לך יותר שאלוט ממה שאתה יודע מה לעשות איתו.